Namaz
Cuma namazı nasıl kılınır?
Zuhr-u ahir kılmak şart mı?
Dr. Hüseyin Kayapınar Müslümanların ibadetlerinin gerekliliklerini yerine getirmenin ön şartı durumundaki temel dini bilgi ve bilgilere dair soruları cevaplıyor.
Soru: Cuma namazı nasıl kılınır? Zuhr-u ahir kılmak gerektiği yönünde bazı söylemler var. Bu konuya açıklık getirir misiniz?
Cevap: Zuhr-u ahir konusu üzerinde en çok durulan konulardan biri. Cuma namazı Rasulullah (SAV) döneminde ve sonraki dönemlerde nasıl kılınmıştır? İlk olarak camiye gittiğiniz zaman eğer imam henüz hutbeye çıkmamışsa Hanefiler dört rekat sünnet kılar. Cuma'nın ilk sünnetidir bu. Şafii mezhebinden olanlar imam hutbeye çıkmış bile olsa iki rekat mutlaka kılarlar. İkincisi oturup hutbe dinlenir. Cuma namazının parçalarından biri de hutbedir. Hutbe esnasında konuşulmaz. Peki telefonla oynanır mı? Maalesef bugün özellikle gençlerde bunu görüyoruz.
Soru: Peki, hutbe esnasında telefonla Kur'an okunur mu ?
Cevap: Eğer hatibin sesini duymuyorsa o zaman telefondan, ezberinden veya mushaftan Kur'an okuyabilir. Çünkü susmanın asıl sebebi hatibin vaazını dinlemektir. Mesela bazen hoparlörün sesi caminin bazı noktalarına ulaşmıyor. Örneğin pandemi döneminde sokaklarda Cuma namazı kılındı. İmamı duymayanlarımız oldu. Bu şekilde olanlar okuyabilir. Ancak imamın konuşmasını duyabilenler okuyamazlar, mutlaka dinlemelidirler. Hutbeden sonra iki rekat da farz kılınır. Bu farzdır. Peygamber Efendimizden (SAV) gelen rivayettir. Farzdan sonra iki rekat bazı rivayetlere göre de dört rekat sünnet vardır. Buna da son sünnet denir. Rasulullah (SAV) dönemindeki uygulama bu. Peki zuhr-u ahir kılmak şart mı? O sonradan ihdas edilmiş. Bu ulemanın ihdas ettiği bir namazdır. Kur'an'da veya hadislerde geçmiyor. Ulema, eğer Cumamız geçerli değilse öğle namazı yerine geçer, Cumamız geçerliyse o kaza namazı yerine geçer, kaza namazımız yoksa nafile namaz olur der. Zamanımızda buna karşı çıkan hocalarımız var. Niye Cumamız kabul edilmesin ki? Çünkü zaten birden çok camide Cuma namazı kılmaya ihtiyaç var. Peygamberimiz (SAV) böyle bir şey söylememiş buna lüzum yok diyenler de var. Eskiden olduğu gibi kılmaya devam edilmesini isteyenler de var. İsteyen istediğini yapsın, Allah kabul etsin.